Geplaatst 11 nov. 2013 09:06 door Liam Fitzpatrick
[
4 mrt. 2016 03:29 bijgewerkt
]
Scholieren, studenten, leerkrachten, ouders, buurtbewoners, recreanten: fietsers tekenen een petitie voor veilige fietsroutes
http://petities.nl/petitie/goede-fietsroutes-voor-het-nieuwe-europaplein
Onrust over oplossing voor de fietsers in plan van Avenue2
In het plan De Groene Loper van Avenue2 worden de fietspaden over het Europaplein en
het aansluitende spoorviaduct opgeheven. Het fietsverkeer tussen de J.F. Kennedysingel en
de Akersteenweg moet zich over diverse straten gaan afwikkelen, waarbij fietsers diverse
kruispunten tegenkomen. Dat heeft de volgende negatieve gevolgen:
Slechte herkenbaarheid:
- Van west naar oost moeten fietsers gedeeltelijk aan de linkerkant van het J.F.
Kennedytracé gaan rijden. Dat is tegen de verwachting.
- Om van de Kennedysingel op de Akersteenweg te komen moeten fietsers maar liefst 8
keer afslaan (binnen 1 kilometer afstand). Dat geeft aan dat het een kruip-door-sluip-door-
parcours betreft.
Ter illustratie: in de oude situatie kon met 1 fietswegwijzer worden volstaan want fietsers
reden steeds langs eenzelfde weg. In de toekomst moeten door de vele keuzepunten
maar liefst 10 fietsbewegwijzeringspalen worden geplaatst (alleen al voor de rijrichting van
west naar oost).
Slechte doorstroming:
- Het spoor wordt niet ongelijkvloers gekruist maar met een spoorwegovergang die (volgens
Avenue2 zelf) maar liefst 17 minuten per uur gesloten is.
- Fietsers passeren diverse kruispunten waar zij voorrang moeten verlenen, onder meer de
afrit van het autoverkeer vanaf het Europaplein, en er is een groot aantal scherpe bochten
waar snelheidsverlies optreedt. Het gebruik van remmen betekent een beetje tijdverlies,
maar vooral energieverlies. Dat vinden fietsers niet leuk (ook u niet).
Verkeersonveiligheid:
- Fietsers gaan veel rijbanen kruisen. De drukste wegen zijn de nieuwe op- en afrit en de
Sibemaweg. Maar fietsers kruisen ook de Bloemenweg en de Sint Gerardusweg.
- Fietsers moeten de spoorbaan gelijkvloers kruisen terwijl ProRail gelijkvloerse kruisingen
juist probeert te voorkomen.
- De doorgaande fietsers moeten gebruik gaan maken van de fietspaden rondom het
tunneltje aan het Duboisdomein die sinds de E-spraak van 2007 bekend staan als onveilig
(een betaalbare én adequate oplossing is kennelijk nog steeds niet gevonden).
Conclusies:
- Avenue2 biedt geen heldere schakel met een goede doorstroming, het is een papieren
suggestie hoe je zou kunnen fietsen in plaats van een ruimtelijke routeinfrastructuur,
- dus in feite wordt de regionale fietsroute tussen J.F. Kennedybrug en N278
afgewaardeerd,
- dus voldoet Avenue2 niet aan de eis tot behoud van bestaande functionaliteiten,
- de Sibematunnel is een middel om het regionale niveau te behouden,
- de Sibematunnel levert tevens een verkeersveiliger verbinding op omdat fietsers diverse
kruispunten en de spoorwegovergang kunnen vermijden.
Vraag anderen ook de petitie te ondertekenen. Vraag raadsleden
achter welke oplossing ze staan (19-03-2014 raadsverkiezingen)
"Goede fietsroutes voor het nieuwe Europaplein" |
|