Archief‎ > ‎

Fietspaden Europaplein opgeheven?

Geplaatst 11 nov. 2013 09:06 door Liam Fitzpatrick   [ 4 mrt. 2016 03:29 bijgewerkt ]
Scholieren, studenten, leerkrachten, ouders, buurtbewoners, recreanten: fietsers tekenen een petitie voor veilige fietsroutes
http://petities.nl/petitie/goede-fietsroutes-voor-het-nieuwe-europaplein

Onrust over oplossing voor de fietsers in plan van Avenue2

In het plan De Groene Loper van Avenue2 worden de fietspaden over het Europaplein en het aansluitende spoorviaduct opgeheven. Het fietsverkeer tussen de J.F. Kennedysingel en de Akersteenweg moet zich over diverse straten gaan afwikkelen, waarbij fietsers diverse kruispunten tegenkomen. Dat heeft de volgende negatieve gevolgen:

Slechte herkenbaarheid:

  • Van west naar oost moeten fietsers gedeeltelijk aan de linkerkant van het J.F. Kennedytracé gaan rijden. Dat is tegen de verwachting.
  • Om van de Kennedysingel op de Akersteenweg te komen moeten fietsers maar liefst 8 keer afslaan (binnen 1 kilometer afstand). Dat geeft aan dat het een kruip-door-sluip-door- parcours betreft.
    Ter illustratie: in de oude situatie kon met 1 fietswegwijzer worden volstaan want fietsers reden steeds langs eenzelfde weg. In de toekomst moeten door de vele keuzepunten maar liefst 10 fietsbewegwijzeringspalen worden geplaatst (alleen al voor de rijrichting van west naar oost).

Slechte doorstroming:

  • Het spoor wordt niet ongelijkvloers gekruist maar met een spoorwegovergang die (volgens Avenue2 zelf) maar liefst 17 minuten per uur gesloten is.
  • Fietsers passeren diverse kruispunten waar zij voorrang moeten verlenen, onder meer de afrit van het autoverkeer vanaf het Europaplein, en er is een groot aantal scherpe bochten waar snelheidsverlies optreedt. Het gebruik van remmen betekent een beetje tijdverlies, maar vooral energieverlies. Dat vinden fietsers niet leuk (ook u niet).

Verkeersonveiligheid:

  • Fietsers gaan veel rijbanen kruisen. De drukste wegen zijn de nieuwe op- en afrit en de Sibemaweg. Maar fietsers kruisen ook de Bloemenweg en de Sint Gerardusweg.
  • Fietsers moeten de spoorbaan gelijkvloers kruisen terwijl ProRail gelijkvloerse kruisingen juist probeert te voorkomen.
  • De doorgaande fietsers moeten gebruik gaan maken van de fietspaden rondom het tunneltje aan het Duboisdomein die sinds de E-spraak van 2007 bekend staan als onveilig (een betaalbare én adequate oplossing is kennelijk nog steeds niet gevonden).

Conclusies:

  • Avenue2 biedt geen heldere schakel met een goede doorstroming, het is een papieren suggestie hoe je zou kunnen fietsen in plaats van een ruimtelijke routeinfrastructuur,
  • dus in feite wordt de regionale fietsroute tussen J.F. Kennedybrug en N278 afgewaardeerd,
  • dus voldoet Avenue2 niet aan de eis tot behoud van bestaande functionaliteiten,
  • de Sibematunnel is een middel om het regionale niveau te behouden,
  • de Sibematunnel levert tevens een verkeersveiliger verbinding op omdat fietsers diverse kruispunten en de spoorwegovergang kunnen vermijden.
Vraag anderen ook de petitie te ondertekenen. Vraag raadsleden achter welke oplossing ze staan (19-03-2014 raadsverkiezingen)
"Goede fietsroutes voor het nieuwe Europaplein"
Comments